آیا صرف هزینه های بیشتر الزامی بر بهبود شرایط برگزاری کلاس خصوصی خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم به شرایط کلاس خصوصی خوب بپردازیم. واقعا چه ویژگی هایی موجب می‌شود دانش آموز کلاس خصوصی خوبی را تجربه نماید. با ما همراه باشید

۱- انتخاب دبیران مجرب و اساتید برجسته

همواره در برگزاری کلاس های خصوصی مدرس کلاس، به عنوان سکان‌دار این رویداد نقش اساسی را بر عهده دارد.

طبیعتا انتخاب دبیر مناسب از مهم ترین اقدامات در جهت برگزاری کلاس خصوصی خوب است.

حال بررسی چه ویژگی هایی باعث می‌شود بهترین انتخاب را در برگزاری کلاس خصوصی دانش‌آموز خود داشته باشیم. 

الف) بررسی سوابق تحصیلی دبیران

در نظر داشته باشید دبیران منتخب شما می بایست رزومه تحصیلی (مرتبط با درس مورد تقاضای)  قابل قبولی را دارا بوده و یا دست کم ارتباط غیر مستقیم با موضوع درس ارائه شده داشته باشد.

به عنوان مثال دبیر ریاضی بهتر است فارغ‌التحصیل رشته های ریاضیات محض یا کاربردی و یا فارغ‌التحصیل رشته های مهندسی باشد.

و یا مدرس شیمی بهتر است مدرک شیمی محض یا کاربردی، مهندسی شیمی و یا سایر مهندسی های مرتبط با این حوزه مانند متالوژی، مواد، نفت و … داشته باشد.

لذا منطقی نیست مدرسی با مدرک تحصیلی مدیریت فرهنگی و هنری – از رشته ریاضی و فیزیک – به تدریس زیست بپردازد و یا سایر اتفاقاتی از این دست که بعضا در سطح مدارس و مراکز آموزشی کشور به چشم می‌خورد.

ب) بررسی سوابق کاری و سوابق تخصصی دبیران

به طور معمول اساتید هر یک رزومه کاری جامع و مفصلی از عملکرد خود در طول خدمت ارائه می‌نمایند.

بررسی این رزومه از چند منظر حائز اهمیت فراوان است:

۱- بررسی عمومی: بدین معنا که ببینیم دبیر مورد نظر ما تدریس چه عناوین درسی را عهده دار است و در در هر یک از این عناوین چند سال و با چه کیفیت و کمیتی به تدریس پرداخته است.

۲- بررسی مراکز فعالیت: استاد مورد نظر تا به امروز در چه مراکز و مدارسی فعالیت داشته و موفقیت ایشان در هر یک از این مراکز را بسنجیم.

۳- بررسی تخصص اساتید: برخی اساتید ممکن است تدریس چندین عنوان درسی (مثلا ریاضیات – حسابان – هندسه – جبر – آمار و احتمال – ریاضیات گسسته ) را در رزومه خود مطرح کرده باشند. طبیعتا این مدرسان هر چند خبره اما نهایتا در دو الی سه عنوان کلی می‌توانند شاخص باشند. لذا می‌بایست معلمان مربوطه را تنها در موضوعی که تبحر ویژه ای در آن دارد برگزینیم.

۴- بررسی موردی و موضوعی: اگر می‌خواهیم به موضوعات خاصی بپردازیم باید به دنبال دبیران خاص نیز بود. مثلا اگر کلاس خصوصی ما در جهت پذیرش دانش آموز خود در مدارس تیزهوشان هفتم و یا مدارس خاص می باشد نباید به یک دبیر خوب در پایه ششم بسنده کنیم بلکه می‌بایست به دنبال دبیری باشیم که علاوه بر تسلط کامل به مطالب پایه ششم، تجربه تعامل با دانش آموزان تیزهوشانی را نیز در رزومه خود داشته باشد.

پ) بررسی خروجی دانش آموختگان دبیر مربوطه

وقتی دانش آموز خود را برای هدفی خاص (مانند کنکور سراسری – المپیاد های کشوری – امتحانات خرداد و شهریور – آزمون های تیزهوشان و …) آماده می‌کنیم باید به سراغ آموزگارانی برویم که در آن موضوع خاص خروجی ها و قبولی های چشم گیری داشته باشد.

طبیعتا دبیری که شاگردان آن هیچ یک در المپیاد پذیرفته نشده اند استاد خوبی برای تدریس المپیاد به فرزند ما نخواهد بود.

تا این جای کار ویژگی های گزینش دبیر مطلوب و استاد خوب را بررسی نمودیم.

در قسمت های بعدی این مقاله به دیگر عوامل بهبود شرایط کلاس خصوصی خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید و نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها درج نمایید.

گردآوری و نگارش: تیم نگارش «کلاس خصوصی»